Annons

Veckans Tips! Camaro, Camaro …

2011-10-29 | Fredrik, bilpriser.se

I takt med att de nya muskelbilarna har kommit ut på marknaden har de “gamla” också gått ner i pris en bit. Och då talar vi inte om gammelbilarna från kring anno 1970 utan de som längre varken kan klassas som nya eller särskilt gamla, 1990-tals Camaron. Chevrolet utkom nämligen med en råstark V8-motor som var banbrytande år 1992 – LT1-V8.


300 hästkrafter och bakhjulsdrift är en dröm under sommarhalvåret. Nu är det höst och bilarna är betydligt mer svårsålda och majoriteten går till vinterförvar. Men varför tipsa om just dessa då de både är törstiga och inte särskilt jättebilliga? Främst av två skäl. Det ena är att bilarna står relativt still i värde och skick går långt före årsmodell. En annan aspekt är att bilarna allt som oftast är välunderhållna, ägda och körda av motorkunniga och därmed i bra skick.

För en Camaro Z28 (som berättar att bilen har V8-motorn) med 7-10.000 mil på mätaren betalar du kring 70.000 kronor för. Att betala särskilt mycket för att köpa bilen från en handlare är i det här fallet inte försvarbart. Heller inte att välja V6-motorn då varken bränsleförbrukningen eller andrahandsvärdet är bättre. Dessutom är körglädjen total med LT-1 V8-motorn! Du behöver heller inte bekymra dig om utrustning särskilt mycket då de flesta bilarna var utrustade med det mesta då de kom till Sverige.

Nyligen tillkommen i vårt modellträd och att beräkna restvärden på för Bilpriser PRO-abonnenter är Chevrolet Camaro SS 6.2 V8 Coupé (432hk) … Ingenting för den rädda. Bilen är elak, blixtsnabb och är en riktig blickfångare. Dock hopplöst dyr på svenska marknaden.

Annons

Stäng