Annons

Veckans tips – en bil till lantstället?

2012-01-19 | Fredrik, bilpriser.se

Rubriken låter måhända provocerande lyxig med vurmande för konsumtionssamhället. Särskilt då ekonomin än en gång är på väg mot en svacka med okänd diameter och djup. Men vi går faktiskt mot strömmen denna gång och rekommenderar en billig bil men med mer än slit-och-släng-potential och en gnutta osvensk status. Säg hej till Amerikas svar på Volvos slitvargar – Jeep Cherokee!

Undertecknad hade en gång en händig kollega. Han hyste visst förakt mot amerikanska bilar generellt men köpte ändå en gammal Jeep Grand Cherokee 4.0 (193 hk) “för skoj skull”. Jag vill minnas att bilen var av årsmodell 1994, klarröd till kulören och hårdkörd av en icke-omhändertagande storstadsbo samt inhandlades till ett riktigt vrakpris (som så ofta med dessa bilar). Hans mål och mening med köpet var terapin, att ha något att pyssla med i garaget under vintern och samtidigt få en bruksfärdig andrabil till lantstället. Han lyckades. Och han kunde också smått förvånat konstatera “det är ju nästan som en Volvo! ..”

Hans mekaniska färdigheter och tålamod kräver vi inte av alla. Men han, i likhet med många amerikaner, uppskattade den gamla SUV:ens enkelhet i uppbyggnad och reservdelar med fördelaktiga priser. Det kan du också dra nytta av om det är så att du behöver en ordentlig bil att dra släp, använda efter dåliga vägar eller köra i terräng med utan stora kostnader. En Jeep Grand Cherokee med 4-liters sexcylindrig motor under huven är något segare än V8-motorn men drar i gengäld en deciliter mindre per mil vid blandad körning och har rykte om sig att vara pålitligare. Förbrukningen hamnar på runt 1,45 liter bensin per mil.

Vad betalar man för en “fin” 90-tals Jeep? De är sällan och aldrig riktigt fina utan har ofta sina ärr och bulor. Bilprisers värdering för en 1994 årsmodell med 25.000 mil på mätaren och vinterdäck ger ett brett spann om 10-20.000 kronor inklusive moms och ofta lägger sig säljaren där mitt emellan. Årsmodellen är mindre viktig och skicket samt miltal helt avgörande. Fokusera med fördel på drivlinan vid köp av dessa gamla slitvargar. Det vill säga – går motorn jämt på tomgång? Syns några oljeläckage i ficklampans sken? Växlar automatlådan direkt eller finns fördröjningar eller underliga ryckningar? Tänk på att dessa bilar är så billiga att det inte är värt att reparera en havererad automatlåda. Men de är starka och bör hålla för normalt bruk i många tiotusentals mil.


Därför är Jeep Grand Cherokee bra:

* Den har en slitstyrka i drivlina likt få andra bilar i denna prisklass och vid normal skötsel håller den länge och levererar plikttroget.
* Den är säker för att vara gammal och stolarna är av det mest komfortabla slag.
* Den är inte en SUV endast på papper och specifikation utan ger också föraren möjligheter till offroad-körning efter gamla kostigar och jaktvägar.

Detta bör du ha i bakhuvudet vid köp:

* En äldre automatlåda som inte servats och fungerar tvivelaktigt är en tickande bomb.
* Bensinförbrukningen är måhända inte häpnadsväckande för vare sig storleksklass eller tidsera men runt 1,45 liter vid blandad körning är dyrt i dagens läge.

Lycka till vid ett eventuellt köp. Och kanske blir just offroadkörning ditt intresse? Detta är en bra och billig inledning!

Annons

Stäng