Annons

Veckans tips! Personlig lyx och Japan rimmar förvisso illa ..

2012-02-15 | Fredrik, bilpriser.se

Med risk för en grupp argsinta anhängare av japanska bilmärken säger jag det med en gång – dom är bra. Och Infiniti men framförallt Lexus är ännu bättre. Men när Lexus skulle etablera sig själva på den amerikanska marknaden under sent 1980-tal visade japansk bilindustri tydligt vad man var bra på. Men också vad man var mindre bra på. Bilen och japanska lyxpionjären, Lexus LS 400, var i sig ett mindre tekniskt underverk som dessutom skulle visa sig vara stryktåligt. Men personlig eller särskilt flådig var den inte, snarare avskalad och formgivningsmässigt rätt tam i jämförelse med rivalerna på den amerikanska marknaden. Det tog några år att passera tröskeln, men Lexus LS 400 blev lite senare en rejält uppskattad bil i USA och, i likhet med sina rivaler, är den givetvis riktigt överkomlig idag. Eller vad sägs om under 40.000 sek för en V8-försedd värstingsedan?


Rapp respons
Motorn som denna Lexus försågs med var en V8 med 32 ventiler och 250 hästkrafter. Det räckte för att skjutsa den nära 1.800 kg tunga sedanen från stillastående till 100 km/h på blott 8,5 sekunder och med en toppfart på 250 km/h. Bland andra Cadillac och BMW:s motsvarigheter var dock snäppet vassare. Siffran 0-100 km/h säger heller inte så värst mycket men en högvarvig och vridstark V8-motor likt denna ger extas vid motorvägsaccelerationer där omkörningar känns som rent rutinarbete. Lexusen var också tyst, bekväm och med en uppsjö av komfortabla finesser inuti. Då Amerika var bilens slutdestination där den främst skulle säljas blev också standardutrustningen därefter, det vill säga hög!


Trött luftfjädring
Till sin fördel gentemot rivalerna var Lexusen faktiskt tystare inuti kupén. Detta är något som uppskattades stort. Andra komfortabla ting var luftfjädringen. Dock är detta inte något som bör föredras på vilken äldre bil som helst då det är något som förr eller senare går sönder i form av att en eller flera sidor av bilen hänger ner då systemet börjar läcka. Annars är Lexusen av strykbar sort och har mycket att ge efter 20.000 mil. Detta är något som syns i såväl materialval som den ständigt rappa och väl sammansatta drivlinan.


En Lexus bör inte köpas i all hast. Kontrollera saker som automatlådan som inte bör ha några “lagg” eller ryckningar, luftfjädringen (helst bör dessa vara utbytta mot passiva dämpare), samt också givetvis tomgångsvarv. Lexus är inte särskilt billig att underhålla och delar hittas lämpligast på begagnatmarknaden. Å andra sidan är det en billig bil som kan fås för runt 35.000 kronor i bra och ärligt skick. Bränsleförbrukningen ligger på runt 0,9 liter bensin per mil landsvägskörning

Annons

Stäng