Annons

Veckans tips! Småbil? Helst svensk? Volvo C30 är inte helt dum.

2012-02-05 | Fredrik, bilpriser.se

Torslanda har alltjämt varit duktiga på dom där praktiska familjebilarna vi är vana att se på varje uppfart i villakvarteren. Hur gick det då när Volvo skulle konkurrera med VW Golf och utveckla sin Volvo C30? Helt plötsligt var det helt andra bullar som skulle bakas och istället för stor och säker skulle bilen mest av allt vara smidig och snål. Smidig blev den allt. Snål var den utan tvekan inte i jämförelse med konkurrenterna. Men alla är vi barn i början, som det så vackert heter.


Annat blev det år 2009 när Volvo installerade sin optimerade 1,6-liters dieselmotor i C30 som sänkte förbrukningen till 0,44 liter diesel vid blandad körning. Golfen med jämlikt alternativ drog dock mindre. Men design, som ju givetvis är en smaksak, kanske var mer utmärkande och distinkt i Volvo C30? Dessutom känns bilen inte alls lika liten som den faktiskt är och även om det i farter över 100 km/h märks att bilen är en småbil, så känns den säker och stabil i de allra flesta situationer. Det är något som tyvärr inte kan tillskrivas alla konkurrenter.


Maxlasten i en C30 är 233 liter vilket är helt klart godkänt. Baksätet är okej för kortare sträckor men ingenting som direkt vinner pris. Bättre är då bilens bredd om 178 centimeter, klart större än genomsnittet för klassen, och det ger en rymlig känsla för främst förare med passagerare. Det är främst detta som gör att bilen sticker ut i den svåra klassen. För en Volvo C30 1,6D DRIVe av 2009 årsmodell med 4.500 mil på mätaren betalar du runt 150.000 kronor i grundutförande. Kom dock ihåg att grundutförandet är riktigt spartanskt och för att få någon premiumkänsla behöver du gå upp till Momentum-paketet alternativt plussa på med extrautrustning!

Annons

Stäng