Annons

Volkswagen svarar om vår havererade DSG-låda i Tiguan

2013-05-02 | Mattias Rabe

I vårt suvtest drabbades Volkswagen Tiguan av växellådsras redan innan testet hann börja. Nu har Volkswagen utrett varför DSG-lådan, en DQ 500, havererade och kommit fram till följande.

Vårt test av fyra suvar i Teknikens Värld nummer 9/2013 var allt annat än friktionsfritt. Vid vår effektmätning på rullande landsväg havererade drivningen till bakhjulen i Ford Kuga. Men krokben för vår testverksamhet sattes redan långt tidigare, till och med innan testet hann sätta igång. Den Volkswagen Tiguan som från början ingick i testet var utrustad med en sjuväxlad DSG-låda med våtlameller, det vill säga den låda som betecknas DQ 500.
Strax efter att vi hade hämtat ut bilen rasade DSG-växellådan och bilen gick åter till Volkswagen. Vi fick plocka ut en ny Tiguan, denna gång med manuell låda.

Nu har Volkswagen utrett vad som hände med testets första Tiguan. Efter analys har de kommit fram till att två justeringsbrickor i DQ 500-lådan monterats på ett icke korrekt sätt. Detta resulterade i att det koniska rullagret i ettans växel överhettades vilket ledde till haveriet.
– För att undvika problem i framtiden har vi också gjort en översyn av produktionsprocessen, säger Marcus Thomasfolk, informationschef för Volkswagen Group Sverige AB.

Notera att den DSG-låda, DQ 500, som rasade i vår Tiguan inte är samma DSG-låda som har lett till otaliga haverier, inte minst hos taxibilar, samt återkallelser i Kina. Problemlådan heter DQ 200 och har, till skillnad från DQ 500, torrlameller. Antalet växlar är dock desamma, sju stycken.

Hela testet av nya Ford Kuga, Honda CR-V, Toyota RAV4 och Volkswagen Tiguan kan du läsa här.

Annons

Stäng