Annons

Volkswagen utvecklar isfri vindruta

2010-11-08 | Erik Wedberg

Istäckta rutor, stelfrusna händer och verkningslös skrapa är ett alltför välkänt scenario för många bilägare vintertid. Det kan snart vara ett minne blott då Volkswagen och Audi utvecklar en is- och dimfri vindruta.

Att skrapa istäckta rutor är en stor, kanske den största, minusposten när det gäller bilägande på vinterhalvåret. Som med de flesta delarna på bilen forskas det som tur är om hur detta kan förhindras. Volkswagen låter meddela att Volkswagen- och Audi-forskare samarbetar med Fraunhofer Institute for Surface Technology (IST) i Braunschweig och har kommit långt i utvecklingen av en isfri vindruta.

Den nya tekniken kallas Low-E (Low Thermal Emissitivity) och bygger på att glaset ska tappa så lite värme som möjligt. Hemligheten ligger i ett tunt och helt genomskinligt lager indiumtennoxid på utsidan som förhindrar värmen från att försvinna. Low-E-lagret skyddar glaset mot kylan och gör så att vatten som hamnar på rutan inte kan kondensera eller frysa. Olika väderförhållanden kan naturligtvis spela in men Volkswagen uppger att Low-E-tekniken ska fungera felfritt ned till 18 minusgrader. Low-E-lagret kan inte förindra isbildning eller kondens helt och hållet i alla temperaturer men risken att behöva skrapa rutan på morgonen blir mindre.

Ett problem som återstår för forskarna att lösa är att Low-E-lagret stör radiovågor och kan göra det svårt att prata i mobiltelefon. Thomas Drescher på Volkswagens utvecklingsavdelning säger att det kommer att dröja ett tag innan tekniken är redo för marknaden men när den väl är det ska den spridas över hela VW-gruppens modeller.

Annons

Stäng