Annons

Volvo 240 – tjugo år sedan ikonen lades ned

2013-05-07 | Mattias Rabe

I år är det 20 år sedan en av Volvos största ikoner slutade tillverkas. Volvo 240 kom 1974 och hann tillverkas i nästan 2,9 miljoner exemplar innan det sista rullade ur fabriken 1993. Här bjuds du på sköna minnen och bilder från 19 år med 240.

I söndags, 5 maj 2013, var det exakt 20 år sedan sista exemplaret av Volvo 240 tillverkades. Sista bilen att bära det klassiska 240-emblemet var en udda skapelse. Volvo hade nämligen skojat till det genom att bygga en 240 Kombi med kort hjulbas. Det märkliga resultatet ser du i bildgalleriet nedan.

Men historien om 240 började långt tidigare än så. 1972 visade Volvo upp en säkerhetskonceptbil vid namn VESC, där bokstavsmixen stod för Volvo Experimental Safety Car. Precis som sista 240:an var även VESC en udda skapelse med grova stötfångare och kraftigt underbett. Bland annat dessa två detaljer följde med till den bil som presenterades i augusti 1974, nämligen första exemplaret av 240.

Redan hösten 1974 lade vi på Teknikens Värld vantarna på en 244 GL (bilen på bilden ovan). GL var den lite mer utrustade versionen av DL som i sin tur var lite mer utrustad än L.
I testet mot BMW 520, Lancia Beta, Rover 2200 TC, Audi 100 GL och Alfetta beskrev vi Volvo 244 som en betydligt körgladare och körsäkrare vagn än företrädaren 140-serien som 240 faktiskt baserades på. Trots en hel del positiva omdömen och låg ljudnivå inne i kupén vann inte Volvon testet. Den kom faktiskt på femte plats av de sex bilarna. Endast Rovern ansågs sämre. Till Volvons nackdel var att vi tyckte bilen fortfarande var för stabbig, inte alls lika lätt på foten som exempelvis BMW:n, som inte den heller vann testet. Kommer du ihåg vilken av bilarna som vann sexbilstestet i Teknikens Värld nummer 22/1974?
1974 fick man för 37 500 kronor en 244 GL med fyrväxlad manuell låda. Lade man till 1 800 kronor fick man överväxel på köpet.

Under de 19 år som Volvo 240 tillverkades hann 2 862 573 lämna fabriken varav 177 402 var av 260-modellen. Nu är det alltså 20 år sedan 240 gick ur tiden men än i dag påminns vi om den då en hel del exemplar fortfarande rullar på våra vägar. På senare tid verkar antalet 240:or i trafik ha ökat igen – ett trevligt inslag på vägarna.

En längre, men ändå nedkortad version av 240:ans historia kan du läsa nedan, en text som Volvo själva har formulerat. Vill du fördjupa dig i Volvo 240 – vilket du så klart vill – gör du det förmodligen bäst i vårt stora bildgalleri nedan. 47 bilder med bland annat 242, 244, 245, 262, 264 och 265 i utförandet som L, DL, GL, GLE, GLT, Turbo, C, TE, Transfer och likbil, bara för att nämna några.

Har du något speciellt minne av Volvo 240? Vilken årsmodell/vilket utseende är din favorit? Runda eller fyrkantiga strålkastare? Förgasare eller insprutning? GLE eller GLT? B20- eller B21-motorn? Överväxel eller inte? Virgo-fälgarna, Ambulans-fälgarna eller turbinfälgarna Corona? Berätta nedan!

Annons

Stäng