Annons

Zlataneffekt? – Nu köper vi 4WD som aldrig förr!

2014-11-21 | Erik Hjort, bilpriser.se

Som vi nämnt tidigare kommer det att komma ut många ”nya” begagnade bilar på marknaden av årsmodell 2012 framöver. Vi har i samband med detta tittat på fyrhjulsdriftens framfart de senaste 14 åren samt tittat på 2012:orna som kommer ut på begagnatmarknaden och hur fördelningen 2WD vs 4WD ser ut hos dessa.

Lever vi som vi lär?

Den miljöpolitiska debatten inom motorindustrin har väl inte undgått någon. Kraven på miljövänligare bilar och mindre användning av fossila bränslen blir allt tydligare och hårdare från maktens korridorer. Motorindustrin har till viss del lyssnat på kravet från marknaden och under de senaste åren levererat bilar som drar betydligt mindre i bränsle och som släpper ut allt mindre CO2.

awd_utveckling

Något som går emot den miljövänliga trenden är försäljningsutvecklingen av fyrhjulsdrift. Sen år 2000 har fyrhjulsdriften som tillbehör vid nybilsförsäljning ökat från att ligga på ca 5% till att idag ligga på ca 35%. Dvs 35% av alla nya bilar som säljs i Sverige är utrustade med fyrhjulsdrift. Vad är det för fel med det kanske du undrar? Det beror helt och hållet på vem du frågar. Vi på bilpriser.se har ingen ambition att vare sig förespråka eller motsätta oss det faktum att fyrhjulsdriften ökar markant i Sverige.

Man kan däremot konstatera att en fyrhjulsdriven bil förbrukar något mer bränsle än vad en tvåhjulsdriven bil gör. Således släpper en fyrhjulsdriven också ut mer CO2 än vad en tvåhjulsdriven bil gör. Som exempel drar en Volvo XC70 D4 (181hk) 30% mer diesel och släpper ut 31% mer CO2 som fyrhjulsdriven än som tvåhjulsdriven. En motståndare skulle kanske på så vis hävda att vi inte lever som vi lär, ur miljösynpunkt, med tanke på fyrhjulsdriftens starka frammarsch. Förespråkarna å andra sidan kanske skulle hävda att fyrhjulsdriften förvisso gör att bilen drar mer bränsle och på så sätt släpper ut mer CO2 men den gör också bilen säkrare och på så vis kan rädda liv på våra svenska vägar. Debatten liknar något den om dubbdäckens vara eller icke vara.

Hursomhelst, bilpriser.se lägger ingen politisk vikt i diskussionen ifråga utan konstaterar enbart det faktum att fyrhjulsdrift på nya bilarna som rullar ut på våra vägar ökat markant. T ex så var 32% av samtliga nya bilar som såldes i Sverige under oktober utrustade med fyrhjulsdrift.

oktober_awd_fordelning

Vad beror det på?

Återigen har vi inget konkret svar på detta men man kan diskutera huruvida regeringens omdefinition av miljöbilen 2013 påverkat? Januari 2013 ändrade regeringen definitionen på vad som skulle klassas som miljöbil. Utsläppsgränsen på 120 gram koldioxidutsläpp per kilometer skrotades vilket innebar att många av de bilar som fram tills då klassats som miljöbilar inte längre var det. Detta i kombination med framförallt Volvo, VW, Audi och BMWs kampanjande på prisvärda och i vissa fall ”gratis” fyrhjulsdrift kan gjort att framförallt tjänstebilsmarknaden gett upp att försöka ”rymma” miljöbilskraven i sina tjänstebilsbelopp, till förmån för mer utrustade och säkra bilar.
Nedan ser du en graf som visar dom populäraste modellernas fyrhjulsdriftsutveckling dom senaste fyra åren. Bland dom hittar vi dom populära tjänstebilsmodellerna Passat och XC70. En markant ökning runt 2013, precis då miljöbilsreglerna fick en ny skepnad.

utveckling_awd_topp4

 

 

2012:orna då?

Gällande våra begagnade 2012 som kommer ut på marknaden i strid ström framöver dominerar två märken, Volvo och VW. Men, intressant även att kolla på Audi och BMW som hakar på med en mycket stor procentandel fyrhjulsdrift. Audi med hela 46,5% av bilarna utrustade med fyrhjulsdrift. BMW tätt efter med 39%. Ett utrustningsalternativ som helt klart verkar vara här för att stanna.

 

topp_15_drivning

Annons

Stäng