ABC om TCO – så räknar du ut bilens verkliga kostnad

27 juni, 2025

Bilekonomi

Vad kostar det egentligen att äga en bil? När el- och bränslepriserna svänger dagligen, nya bilmärken lanseras i rasande takt och fordonsskatten varierar kraftigt beroende på drivlina, räcker det inte längre att bara titta på inköpspriset. Bilens verkliga kostnad visar sig först när man ser till helheten – den totala ägandekostnaden, eller TCO (Total Cost of Ownership). Genom att förstå TCO kan du fatta smartare bilbeslut och spara tusenlappar varje år.

I bilens totala ägandekostnad ingår fordonsskatt, drivmedel, försäkring, service och värdeminskning. Den 1 juli 2018 blev något av en vändpunkt, då infördes bonus/malus, ett skattesystem som syftar till att gynna miljövänligare fordon. Från den dagen blev det viktigare att ha koll på den totala ägandekostnaden än enbart bilens prislapp. Plötsligt kunde det skilja tiotusentals kronor i årlig fordonsskatt mellan olika bilmodeller, beroende på vad som fanns under huven. Maluspåslaget gäller dock bara under de första tre åren.

Ett enkelt sätt att få bättre koll är att kolla upp fordonsskatten direkt hos Transportstyrelsen. Då blir det lättare att fatta rätt beslut, både för plånboken och miljön.

Sladd eller slang – vad lönar sig?

Literpriset vid pumpen är lägre än på länge, men allt tyder på att både bensin- och dieselpriset kommer att stiga, frågan är bara hur mycket. Även elpriset svänger med väder och efterfrågan. I genomsnitt kan man räkna med 2–3 kr/kWh vid hemmaladdning och 5–7 kr/kWh vid snabbladdning. Om milkostnaden blir lägst med sladd eller slang beror på bilens förbrukning, och, för elbilar, om man har möjlighet att ladda hemma. En laddbar bil kan ofta innebära lägre milkostnad och därmed spara pengar i längden.

Spara pengar utan att tumma på skyddet

Försäkringskostnaden är individuell och påverkas bland annat av skadehistorik, bilens effekt och hur dyr modellen är att reparera. Men här finns pengar att spara! Se över om vissa försäkringsmoment kan tas bort för att sänka premien, och undersök möjligheten till samlingsrabatt genom att teckna både hem- och bilförsäkring hos samma bolag.

Det är också klokt att ta sig tid att jämföra olika försäkringsbolags erbjudanden, inte bara priset, utan också villkoren och självrisken kan göra stor skillnad i slutändan.

Servicekostnad – så fungerar det

Service utförs vanligtvis enligt ett fastställt intervall, antingen efter ett visst antal körda mil eller efter en viss tid, beroende på vad som inträffar först. Kostnaden varierar mellan olika bilmodeller. För elbilar är servicekostnaden ofta lägre, eftersom de har färre rörliga delar. Vissa biltillverkare erbjuder dessutom servicepaket eller fasta månadskostnader, vilket kan göra det enklare att planera sin bilbudget.

Och kom ihåg, service måste inte göras hos en auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla. Så länge rätt rutiner följs och godkända delar används, kan en oberoende verkstad vara ett lika bra alternativ.

Värdeminskning: största kostnaden att ha koll på

Den i särklass största kostnadsposten, ofta mer än hälften av den totala ägandekostnaden, är värdeminskningen, alltså skillnaden mellan inköpspris och bilens värde vid försäljning. En vanlig tumregel är att bilen är värd 70 procent av sitt nypris efter ett år, 60 procent efter två år och 50 procent efter tre år. Men varje bilmodell har sin egen värdeutveckling. Vill du veta vad din bil är värd? Hos oss på Bilpriser kan du enkelt och kostnadsfritt värdera din bil, när som helst. Du får en dagsaktuell uppskattning av marknadsvärdet och kan följa hur det förändras över tid.

Här kan du läsa tips på hur du kan sänka din värdeminskning!

Det är lätt att fokusera på bilens prislapp, men i slutändan är det den totala ägandekostnaden som avgör vad bilen verkligen kostar. Genom att tänka smart kring skatt, försäkring, drivmedel, service och värdeminskning kan du påverka kostnaderna och göra ett tryggare och mer ekonomiskt bilval.

Karl Wahlin, analytiker Bilpriser

Läs mer

Bilpriser testar: Volkswagen ID.7 Tourer
Bilekonomi
Bilmarknaden

Bilpriser testar: Volkswagen ID.7 Tourer

Vi testar eldrivna Volkswagen ID.7 Tourer, en rymlig och välutrustad kombi med låg förbrukning, bra räckvidd och starkt andrahandsvärde.
Bilekonomi
Bilmarknaden

Bilpriser testar: Renault Scenic

I artikelserien Bilpriser testar tar vi en närmare titt på nya bilmodeller. Denna gången har vår analytiker Karl Wahlin provkört den uppdaterade, helt elektriska, versionen av Renault Scenic.
Bilekonomi

Hur påverkar skrotpremien värdet på en begagnad bil? 

Nya regelverk för bilskrotning och återvinning kan komma att påverka en bils begagnatvärde. Hur? Analytikern förklarar!