
Bilpriser testar: Kia EV3 Long Range GT Line
28 januari, 2025
I artikelserien Bilpriser testar tar vi en närmare titt på nya bilmodeller. Kia EV3 Long Range GT Line är en nykomling som väcker stort intresse i elbilsvärlden. Med en lovande räckvidd, genomtänkt design och praktiska funktioner undersöker vi vad denna modell har att erbjuda – och hur den står sig på både vägarna och andrahandsmarknaden.
Kia har etablerat sig som ett folkbilsmärke, vilket gör varje ny modell till en efterlängtad händelse. Från att elbilar hörde till premiumsegmentet introduceras nu allt fler mindre modeller, och EV3 är en direkt konkurrent till bland annat Volvo EX30. Bra räckvidd kombinerat med Kias goda kvalitetsrykte, konkurrenskraftigt nypris och sjuårig fabriksgaranti talar för Kia EV3.
Exteriör och interiör
Kia EV3 har ärvt det kantiga utseendet från storebror EV9, och det innebär högre luftmotstånd men också generösa innerutrymmen. Sittpositionen är hög och runtomsikten god. Interiört möter vi samma stora skärmar som EV6 och EV9, men även fysiska knappar för många funktioner. Dessa är lätta att hantera även med handskar på. Det finns gott om förvaringsfack för stort och smått och mobiltelefonen laddas trådlöst mellan framsätena. Interiörmaterialen är robusta, och det är glädjande att de blanksvarta, repkänsliga panelerna som varit på modet de senaste åren lyser med sin frånvaro.
Laddning, förbrukning och prestanda
Kia EV3 erbjuds i två olika batteristorlekar. Instegsversionen är utrustad med ett batteri på 58,3 kWh som erbjuder en deklarerad räckvidd på upp till 436 km, medan Long Range-versionen har ett större batteri på 81 kWh och en imponerande räckvidd på 605 km. Båda versionerna har motor om 200 hästkrafter som driver på framhjulen. Värmepump, så viktigt för att hushålla med elektronerna när temperaturen är låg, är standard i alla nya elbilar från Kia. Faktisk förbrukning hamnar i storleksordningen 2 kWh/mil, vilket får anses bra.
Laddluckan hittar vi på högerflanken och den öppnas framåt. Luckan är manuell – kom ihåg att stänga när du laddat klart! Även om 400-voltssystemet är fullt tillräckligt, innebär det att EV3 inte är lika rask vid laddstolpen som den hade kunnat vara om den utrustats med 800-voltstekniken från EV6 och EV9, men under optimala omständigheter laddar den ändå från 10 till 80 procent på 31 minuter. Vid hemmaladdning är det standardhastigheten om tre faser och 11 kW som gäller.
Lasta och dra
Bagageutrymmet är på rymliga 460 liter. På grund av bilens bredd är dock golfklubborna svåra att få in utan att baksätet fälls. Under motorhuven hittar vi ytterligare ett förvaringsutrymme, en så kallad frunk. Tillgängligheten till frunken är dock inte den bästa, då man öppnar motorhuven på det traditionella sättet med spak under instrumentpanelen, så här förvarar man förmodligen helst den löstagbara dragkroken eller en extra laddkabel. Apropå dragkrok så är EV3 typgodkänd för dragvikt upp till 1000 kg.
Ekonomi och andrahandsvärde
Kia EV3 finns i tre utrustningsnivåer: grundversion, Plus och den mer exklusiva GT Line. Instegsversionen med det mindre batteriet har ett startpris på 428 900 kr, medan Long Range-versionen kostar 507 300 kr för grundversionen, 539 300 kr för Plus och 589 300 kr för GT Line. Plus-versionen förväntas bli den mest populära, då den erbjuder en balanserad kombination av pris och extrautrustning, som exempelvis ett större ljudsystem, elektriskt justerbara stolar och större pekskärm. Dessutom ingår avancerade förarassistanssystem som adaptiv farthållare med filhållningsassistans och automatisk nödbromsning.
Andrahandsvärdet för Kia EV3 uppskattas till 58 procent efter tre år och 6 000 mil. Tack vare låg fordonsskatt, serviceintervall om 24 månader/3000 mil och för att vara en elbil låg försäkringspremie blir totalekonomin god.
Slutsatser
Kia EV3 är en trevlig bekantskap. Den går stabilt på motorvägen och är enkel att manövrera i stan. Styrningen är förstås inte den kvickaste, men så är det ju också en SUV. 360-kamera, den kanske allra bästa extrautrustningen hos en Kia, gör parkeringen till en enkel match. Trådlös telefonspegling (Apple Carplay och Android Auto) löser kommunikation, underhållning och navigering. Om det är något man saknar är det möjligen fyrhjulsdrift. Men det kommer en sådan version senare, även om den lär innebära högre pris och kortare räckvidd.
Karl Wahlin, analytiker Bilpriser