
Bilpriser testar: Kia EV6 Long Range
3 oktober, 2025
I denna artikelserie tar vi en närmare titt på nya bilmodeller. Vi fokuserar på att analysera ägandekostnader, samt vilka utrustningsval som kan förväntas löna sig på andrahandsmarknaden.
Kia EV6 lanserades 2021 och blev då Kias första dedikerade elbilsmodell. Sedan tidigare fanns elversioner av Niro och Soul i sortimentet, men de baserades på befintliga fossilbilar som utvecklats för batteridrift. Nu, tre år senare och med drygt 11 000 exemplar rullande på svenska vägar, har EV6 fått en uppdatering. Det krävs dock ett tränat öga för att uppmärksamma skillnaderna. Utvändigt handlar det om ett nytt strålkastararrangemang och en annorlunda fälgdesign. Under skalet hittar vi ett större batteri på 84 kWh, och bilen erbjuder nu trådlös telefonspegling via Apple CarPlay och Android Auto. Chassit har finjusterats, och den kan numera startas med hjälp av en fingeravtrycksläsare. Även invändigt märks förbättringar. Ratten är omdesignad och de tidigare blanksvarta, repkänsliga ytorna har ersatts med borstad aluminium. Snyggt och hållbart!
Bakom ratten: teknik möter känsla
Till skillnad från många konkurrenter inom elbilssegmentet har Kia valt en väg där funktionalitet och användarvänlighet inte fått stå tillbaka för minimalistiska ideal. Förarplatsen ramas in av tydliga reglage, lättåtkomliga knappar och ett intuitivt gränssnitt som gör att man snabbt känner sig hemma. Ratten ligger skönt i händerna, och bakom den finns paddlar för att justera bromskraftåtervinningen. De dubbla skärmarna är skarpa, responsiva och tydligt uppdelade och föraren får den information som behövs utan att behöva famla i menyer. Att Kia behållit fysiska knappar för klimatanläggningen uppskattas, även om den kräver viss koncentration vid justering.
Fjädringen har en fin balans mellan komfort och kontroll, och styrningen känns oväntat direkt för en bil i den här storleken. På landsväg ligger bilen stabilt och ger föraren ett lugn man annars främst förknippar med premiummodeller. Samtidigt finns hela tiden tillräckligt med kraft för att varje omkörning ska kännas självklar.
Kupén är rymlig, med platt golv och låg mittkonsol som öppnar upp utrymmet mellan framstolarna. Kia har lyckats skapa en känsla av både rymd och ombonad, något som förstärks av materialvalen och belysningen, som skiftar ton beroende på körläge. Ljudisoleringen imponerar också då buller från väg och vind hålls effektivt ute.
Laddning, förbrukning och prestanda
Liksom tidigare erbjuds EV6 i tre versioner. Instegsmodellen är bakhjulsdriven, har en effekt på 229 hästkrafter och en deklarerad räckvidd på 583 km. Ser man till försäljningsstatistiken för den första generationen EV6, förväntas dock sju av tio bilar fortsatt säljas i Long Range-utförande. Här handlar det om fyrhjulsdrift, 325 hästkrafter och en imponerande räckvidd på 546 km. Senare kommer också effektmonstret EV6 GT med över 600 hästkrafter att presenteras.
Tack vare ett 800-voltssystem kan batteriet laddas från 10 till 80 procent på rekordsnabba 18 minuter, förutsatt att laddstolpen levererar tillräcklig effekt. För sin storlek och prestanda är Kia EV6 dessutom snål, vid blandad körning i temperaturer runt nollstrecket ligger den faktiska förbrukningen strax under 2 kWh/mil. Värmepump är nu standard i alla nya elbilar från Kia.
Lasta och dra
Kia EV6 är en så kallad coupé-suv, en strömlinjeformad karosstyp som visserligen inkräktar något på höjden, men samtidigt ger ett bekvämt insteg och god markfrigång. Bagageutrymmet rymmer 480 liter, med generöst tilltagen bredd och djup. Även längre föremål, som golfklubbor, får plats utan att baksätet behöver fällas. Ett insynsskydd håller bagaget dolt. Under motorhuven finns ett mindre förvaringsutrymme, lagom för exempelvis den löstagbara dragkroken eller en laddkabel. Maximal släpvagnsvikt är 1 600 kg.
Ekonomi och andrahandsvärde
Grundpriset för den bakhjulsdrivna versionen är 595 400 kr, medan fyrhjulsdriften börjar på 630 400 kr. Pluspaketet, som omfattar både komfort- och säkerhetsfunktioner, kostar 35 000 kr, en klok investering både under ägarperioden och för andrahandsvärdet. Utrustningsnivån GT Line, från 710 400 kr, lockar med en fräckare design både invändigt och utvändigt, samt all utrustning som ingår i pluspaketet. Bland övriga tillval finns dragkrok, vilket är smart att välja från start, samt panoramaglastak. Det senare ger ett luftigt intryck, men sänker samtidigt den invändiga takhöjden med några centimeter, något att ha i åtanke för längre förare.
Andrahandsvärdet för Kia EV6 bedöms som mycket starkt: 61 procent av nypriset efter tre år och 6 000 mil. AWD-modellerna tenderar att behålla värdet något bättre än den bakhjulsdrivna modellen.
Försäkringskostnaden för elbilar är generellt hög, men för EV6 ligger premien på en relativt rimlig nivå. En indikation är cirka 4 800 kr per år för halvförsäkring, baserat på 2 000 mils körning. Fordonsskatten, endast 360 kr per år, bidrar ytterligare till en sund totalekonomi.
Slutsatser
Kia EV6 är en typisk tjänstebil, endast 30 procent av nyförsäljningen går till privatpersoner, och konkurrerar med modeller som VW ID.4, Tesla Model Y, Polestar 2 samt flera modeller från koncernsyskonet Hyundai. Bland Kias styrkor finns snabb laddning, sju års nybilsgaranti och ett väl utbyggt service- och återförsäljarnätverk. Kia EV6 är ett tydligt bevis på att teknik, ergonomi och körglädje kan förenas i en elbil som känns genuint genomtänkt och inte bara snygg i en broschyr.
Karl Wahlin, analytiker vid Bilpriser