
Bilpriser testar: Mini Aceman
26 augusti, 2025
I denna artikelserie tar vi en närmare titt på nya bilmodeller. Vi fokuserar på att analysera ägandekostnader, samt vilka utrustningsval som kan förväntas löna sig på andrahandsmarknaden.
Land Rover, Aston Martin och Jaguar i all ära, men det kanske mest brittiska bilmärket av alla är Mini. När Suezkrisen 1956 ledde till stoppade oljetransporter och bensinransonering i Europa, ökade importen av små, bränslesnåla bilar som Fiat 500 och Volkswagen ”bubblan”. Det oroade de brittiska tillverkarna, och biltillverkaren British Motor Corporation fick i uppdrag att utveckla ett kompakt, ekonomiskt alternativ för den inhemska marknaden. Resultatet blev Mini, eller hundkojan som den snabbt började kallas, som lanserades 1959 och blev en omedelbar succé. Märket har bytt ägare flera gånger genom åren, men sedan millennieskiftet hör Mini hemma under BMW:s paraply, tillsammans med bland andra Rolls-Royce.
Mini kännetecknas av ett formspråk som tydligt knyter an till märkets historiska rötter. När elektrifieringen omformar bilindustrin och aerodynamik ofta får styra designen, har retroinspirerad formgivning blivit en tydlig motreaktion. Genom välbekanta karosslinjer skapas en känsla av kontinuitet som gör att man känner igen sig, även om drivlinan bygger på ny teknik.
Stilren småsuv med personlighet
Aceman är Minis första helt eldrivna crossover-SUV och placerar sig mellan den sportiga småbilen Mini Cooper och suven Mini Countryman. Modellen erbjuds i två versioner: Aceman E och Aceman SE, med olika batteristorlek och effektuttag. Båda går att få med flera olika utrustningspaket. Prestandamodellen John Cooper Works Electric finns också i modellprogrammet, men den utelämnas i denna genomgång.
Längdmässigt är Aceman i klass med Volkswagen Polo, men något bredare och högre. Dörrarna är fem till antalet med traditionell kombibaklucka och formen präglas av ett kantigt formspråk. Skarpa linjer återkommer i allt från grillen till LED-lyktorna och de geometriska hjulhusen. Bakljusen bildar en stiliserad Union Jack, en tydlig blinkning till märkets brittiska arv.
Interiör med ikoniska blinkningar
Väl på plats i bilen dras blicken direkt till den karaktäristiskt runda mätartavlan, numera en infotainmentskärm. Den är inspirerad av den centralt placerade hastighetsmätaren i den ursprungliga modellen, som från början var en praktisk lösning för att förenkla tillverkningen av både höger- och vänsterstyrda bilar. I dagens version känns det dock som om formen fått gå före funktionen. Telefonspegling via Apple CarPlay eller Android Auto är standard, men innebär att en rektangulär bild visas på en rund skärm, vilket gör visningsytan mindre än önskvärt. Även gränssnittet lämnar en del att önska. Det är inte helt intuitivt och kräver ofta att föraren tar blicken från vägen, även vid enklare manövrar. Att aktivera stolsvärmen kräver exempelvis två tryck: ett för att förstora ikonen och ett för att faktiskt slå på värmen.
Tur då att hastighetsmätaren numera återfinns i headup-displayen framför föraren, förutsatt att man valt till den. Där sitter den precis där den ska, tydlig och lättavläst. Vippbrytare på instrumentbrädan fungerar som växelväljare och för att välja körläge. Enkla att använda, och återigen en tydlig blinkning till märkets arv.
Trots att Aceman inte är särskilt hög infinner sig en trygg suv-känsla bakom ratten. Utsikten över trafiken är utmärkt och den branta vindrutan bidrar till känslan av att sitta i en ombonad låda, hundkojan är ju trots allt förebilden. Ratten är sportigt treekrad, rejält tjock och försedd med stora knappar som går att manövrera även med vantar. Interiören domineras av svart plast och grov textil, medan sätena är klädda i veganskt läder. De är visserligen ganska platta, men komforten är god även på längre sträckor. Bagageutrymmet rymmer 300 liter och kan utökas till 1 000 liter med nedfällt baksäte.
Trygg och kvick på vägen
Tjänstevikten ligger på 1,7 ton, elbilar är sällan några lättviktare. Men tack vare de lågt placerade batterierna ligger Aceman stabilt på vägen, även i motorvägsfart. Ljudnivån är låg, även på sämre asfalt, och tack vare hjulens placering i ytterhörnen reagerar bilen blixtsnabbt på rattrörelser. De kantiga formerna och den korta motorhuven gör Aceman lätt att placera på vägen, och enkel att parkera.
Som tillval finns flera olika körlägen, eller Experiences, som det heter på Mini-språk, som påverkar allt från interiörbelysning och infotainmentskärmens gränssnitt till energiförbrukning och effektuttag. Till och med ljudkulissen förändras. Normalt är jag inget fan av artificiellt motorljud, men i Aceman och särskilt i körläget Go-Kart, är det svårt att låta bli att göra onödiga accelerationer, bara för ljudets skull.
Laddning, förbrukning och prestanda
Grundversionen Aceman E är utrustad med ett batteri på 38 kWh och en motor som levererar 184 hästkrafter. Det gör att sprinten 0–100 km/h avverkas på 7,9 sekunder. Den deklarerade räckvidden är 309 kilometer, men laddningen går långsamt, maxeffekten är blygsamma 75 kW.
Aceman SE har ett större batteri på 49 kWh och en motor på 218 hästkrafter. Det ger något snabbare acceleration och en räckvidd på upp till 405 kilometer. Laddhastigheten ökar också, till 95 kW. Båda versionerna är framhjulsdrivna och har värmepump som standard. Vid blandad körning uppmättes en förbrukning på cirka 1,5 kWh per mil, en låg siffra, inte långt från Tesla Model 3:s storsnåla nivå.
Vad kostar det att äga en Aceman?
Grundpriset är 408 900 kronor för Aceman E och 455 900 kronor för Aceman SE. I basutförande är utrustningsnivån låg, vilket gör att man behöver komplettera med tillvalspaket för att få en fullt modern bil. Den kombination vi bedömer ger bäst andrahandsvärde är utrustningsnivån Classic Trim, som kostar cirka 30 000 kronor, tillsammans med tillvalspaketet S, som adderar ytterligare 24 900 kronor. Då ingår bland annat automatiskt avbländande backspegel, helljusassistans, LED-strålkastare, head-up-display, stolsvärme och trådlös mobilladdning, utrustning som numera är standard i en modern bil.
Andrahandsvärdet efter tre år och 6 000 mil uppskattas till cirka 53 procent för Mini Aceman Classic Trim. Den indikativa försäkringspremien ligger under de första tre åren på omkring 4 500 kronor per år, och precis som för andra elbilar är årsskatten låg, 360 kronor. Aceman tillämpar ett tillståndsbaserat serviceintervall, vilket innebär att bilen själv övervakar sitt skick och meddelar när service behövs, istället för fasta intervaller. Det ger en låg årlig servicekostnad. Nybilsgarantin är två år.
Slutsats: en elbil med karaktär
Det är trevligt att fler små elbilar nu hittar ut på marknaden. Småbilar har länge varit en självklar del av trafikbilden, men i elektrifieringens kölvatten har de ofta fått stå tillbaka till förmån för större och mer premiuminriktade modeller. Nu är förvisso premium precis vad Mini också är.
Mini Aceman är varken den snabbaste, snålaste eller mest ekonomiska småbilen på marknaden, men det är heller inte poängen. Mini är ett livsstilsmärke, för den som ser bilen som en accessoar snarare än bara ett transportmedel. Det märks inte minst i populärkulturen, där Mini spelat huvudroll i allt från den ikoniska biljaktscenen i The Italian Job till Mr Beans egensinniga äventyr.
Med Aceman visar Mini att det går att förena varumärkets ikoniska arv med modern teknik, och att små elbilar har en självklar plats även i morgondagens mobilitet. För den som söker en elbil med karaktär och personlighet, snarare än bara praktiska egenskaper, är Mini Aceman ett både charmigt och genomtänkt alternativ.
Karl Wahlin, analytiker vid Bilpriser