Ökad mångfald bland modeller – vad händer på begagnatmarknaden?
5 november, 2024
Den ökade mångfalden av bilmodeller på marknaden väcker frågor kring andrahandsvärde och långsiktig hållbarhet. Elektrifieringen har lockat in många nya kinesiska bilmärken – men vad betyder det för andrahandsvärdet?
I takt med elektrifieringsvågen har förutom nya elbilsmodeller från etablerade tillverkare också ett tiotal bilmärken, samtliga med kinesiskt ursprung, gjort entré på den svenska marknaden. Det handlar i många fall om stora och kapitalstarka tillverkare. Genom att utnyttja befintliga marknadskanaler med god representation runt om i landet och inte minst attraktiv prissättning, togs snabbt marknadsandelar. Särskilt vände man sig mot privatleasingmarknaden och som mest stod de nya kinesiska bilmärkena för cirka fem procent av nyregistreringarna. Idag, efter några år med stigande räntebana och sämre konjunktur, har andelen fallit tillbaka.
Fler bilmärken betyder också fler bilmodeller. Men att en bilmodell finns till salu är en sak, och att den faktiskt säljer är en annan. Genom att studera antalet bilmodeller som tillsammans utgör hälften av nyförsäljningen per år får vi ett mått på mångfalden på nybilsmarknaden. Under 2023 var det 30 modeller, medan motsvarande siffra några år tillbaka var 25. Antalet bilmodeller som säljer i hög volym har alltså ökat med 20 procent.
Hur kommer andrahandsvärdet att vara för de nya bilmodellerna? För etablerade märken kan kalkylen baseras på prisutvecklingen för det övriga modellutbudet. För de nya märkena är det svårare, eftersom försäljningsstatistiken ännu är knapphändig. Knäckfrågan är vilka av dessa märken som kommer att finnas kvar på den svenska marknaden om några år, och vad det innebär för tillgången på service och reservdelar. Marknaden gillar inte osäkerhet, och det har negativ effekt på andrahandsvärdet. Samtidigt är nyprissättningen konkurrenskraftig och om ägandekostnader och kvalitet är vad som utlovas kan andrahandsvärdet ändå bli i paritet med motsvarande modeller från etablerade märken. Man ska också ha i åtanke att Kina började satsa på elbilar redan för 10-15 år sedan och det betyder att man kommit längre på den elektrifierade teknikresan än de flesta andra bilmärken.
Karl Wahlin, analytiker Bilpriser