Bilpriser testar: Kia EV4
24 oktober, 2025
Kia EV4 – mellanklassare med två karaktärer
Kia fortsätter sin elbilsoffensiv med nya EV4, en mellanklassmodell som kombinerar modern teknik med alternativ för både storlastaren och den stilmedvetne. Modellen vänder sig till den som föredrar en mer traditionell kaross framför SUV-formatet.
Kia fortsätter att bredda sitt elbilsprogram i snabb takt. Med EV3, EV4, EV5, EV6 och EV9 täcker märket nu in hela spannet från kompakta vardagsbilar till stora långfärdsmodeller. Nykomlingen EV4 fyller luckan mellan SUV-modellerna EV3 och EV5. Kia EV4 erbjuds i två karossutföranden, hatchback och fastback. Hatchbacken prioriterar funktion och utrymme, medan fastbacken fokuserar på design och körkänsla. Båda bygger på samma elektriska plattform.
Läs även: Vi testar Kia EV6 Long Range
Design och kaross
Kia EV4 Hatchback har en klassisk femdörrars siluett med upprätt bakparti och högre taklinje. Formen är kantig och funktionell. Den mäter 4,43 meter på längden och bagaget rymmer 435 liter. Modellen riktar sig till förare som vill ha en praktisk elbil för vardagsbruk, där användbarhet går före sportighet.
EV4 Fastback tar ut svängarna mer i designen, med sluttande taklinje och markerad bakruta. Jag upplever den elegant, även om åsikterna nog kan gå isär. Med sina 4,73 meter är fastbacken betydligt längre än hatchbackversionen. Bagagevolymen uppgår till 490 liter, men den smalare bagagerumsöppningen gör att utrymmet är något svårare att lasta. Hatchbackversionen tillverkas i Slovakien, medan fastbacken kommer från Sydkorea.
Interiör och utrustning
Kupén följer Kias nya formspråk med rena linjer, ljussignaturer och hållbara material. Det mesta känns igen från EV3: två digitala skärmar, fysiska knappar för viktiga funktioner och gott om förvaringsfack.
Utöver grundversionen finns utrustningsnivåerna Plus och GT Line. Plus-versionen är prisvärd. Här får man bland annat 360-graderskamera, elstolar, elbaklucka, större pekskärm och fler förarassistansfunktioner. GT Line adderar sportiga designelement, sollucka, uppgraderad ljudanläggning samt head up-display.

Interiören piggas upp med tvåtonad ratt. Och för dig som föredrar fysiska knappar blir du glatt överraskad när du kliver in i bilen!
Drivlina och laddning
EV4 bygger på Kias 400-voltsarkitektur. Snabbladdning görs från 10 till 80 procent på cirka 30 minuter. Motoreffekten ligger på fullt tillräckliga 204 hk och drivningen sker på framhjulen. Det finns två batteristorlekar. Standard Range om 58,3 kWh som ger upp till 44 mils räckvidd, och Long Range med 81,4 kWh. Här är räckvidden upp till 62,5 mil. Värmepump är standard, liksom aktiv luftkylning av batteriet.
Körkänsla och elförbrukning
Bakom ratten känns EV4 trygg och robust. Den ligger stabilt även i motorvägsfart och vägljudet är lågt. Styrningen är lätt men exakt, och fjädringen ger en balanserad mix av komfort och kontroll. EV4 är inte byggd för sportig körning, men erbjuder en solid, förutsägbar upplevelse med betoning på lugn och effektiv framfart. Förbrukningen noteras till fina 1.6 kWh/mil vid blandad körning.
Ekonomi och andrahandsvärde
Instegspriset är 476 900 kronor för EV4 Hatchback Standard Range. Long Range-versionen kostar från 541 400 kronor. Plus-paket adderar 32 000 kr till prislappen, men är väl investerade pengar. För GT Line tillkommer ytterligare 50 000 kr. EV4 Fastback, som enbart säljs med Long Range-batteriet, startar på 594 900 kronor och då ingår Plus-paket.
EV4 Hatchback Long Range med Plus-paket är det klokaste valet. Andrahandsvärdet för denna beräknas till cirka 57 procent efter tre år och 6 000 mil. Det innebär att dess inbytespris kommer att vara cirka 330 000 kr, en månatlig värdeminskning om 6 700 kr utslaget över tre år. Det är fina siffror för en ny bil, om än något lägre än för motsvarande Kia EV3. Det förklaras av att SUV-modeller tenderar att ha högre efterfrågan, särskilt som EV3 också är något billigare. För övriga modellversioner inklusive Fastback är behållningen några procentenheter lägre. Med serviceintervall på 24 månader/3 000 mil och låg försäkringspremie blir totalekonomin gynnsam.
Läs även: Så räknar du ut bilens verkliga kostnad
Slutsatser
Kia EV3, EV4 och EV5 delar samma tekniska grund men riktar sig mot olika målgrupper. EV3 är den mest kompakta modellen, med fokus på räckvidd (upp till 60,5 mil). SUV-formatet erbjuder bekvämt insteg och god sikt. EV4 tar formen av en klassisk mellanklassbil med lägre kaross och marginellt längre räckvidd. EV5 är en större SUV med mer utrymme, familjevänlig profil men något kortare räckvidd (cirka 53 mil).
EV4:s utmaning blir att positionera sig mellan syskonmodellerna. Long Range-versionen av EV4 Hatchback kostar bara 12 500 kr mindre än EV5, medan EV3 Long Range är 33 000 kr billigare trots liknande teknik och utrymmen. Det gör att Kia måste balansera sitt modellprogram noggrant för att undvika intern kannibalism. För den som söker en kompakt och snål elbil, och som vill undvika SUV-trenden, är EV4 ett mycket intressant alternativ.
Vill du läsa mer? Här är våra senaste elbilstester: