Bilpriser testar: Renault Rafale
4 november, 2025
Möt Rafale – Renaults nya flaggskepp
Trots de smäckra linjerna och den djupblå färgen ska man inte låta sig luras. Med 300 hästkrafter, fyrhjulsdrift, tre elmotorer, fyrhjulsstyrning och ett namn lånat från ett franskt stridsflygplan är Renault Rafale ingen blyg viol. Vi har testkört bilen och precis som vanligt lyfter vi design, körförmåga och räknar på det framtida andrahandsvärdet.
Modellen är märkets nya flaggskepp, och den tar ut svängarna, bokstavligt talat. Sportvagnsliknande taklinje kombineras med SUV-kaross och laddhybridteknik. Det är en stor bil, längre än en Volvo XC60.
Körupplevelse med kraft bakom kurvorna
Renault Rafale erbjuder en balanserad körupplevelse med god komfort, tyst gång och stabil väghållning. Fyrhjulsstyrningen imponerar och får Rafale att kännas betydligt mindre och lättare än den faktiskt är. Vid låga hastigheter styr bakhjulen i motsatt riktning mot framhjulen, vilket ger en spektakulärt snäv vändradie. Vid högre hastigheter vrids bakhjulen istället i samma riktning som framhjulen, något som ökar stabiliteten vid filbyten och kurvtagning.
Drivlinan består av en 1,2-liters bensinmotor i kombination med ett 22 kWh-batteri och tre elmotorer. Två av elmotorerna är integrerade i transmissionen och driver framhjulen, medan en separat elmotor sitter på bakaxeln och driver bakhjulen. Någon mekanisk koppling mellan axlarna finns inte, kraftfördelningen sker istället elektroniskt, vilket möjliggör flexibel fyrhjulsdrift beroende på körförhållanden och valt körläge.
Sprinten 0–100 km/h går på strax över sex sekunder, kanske inte sportbilsprestanda, men ändå kvickt. Förbrukningen på el mättes till 2 kWh/mil, vilket ger en elektrisk räckvidd på cirka 10 mil. När batteriet är tomt landade förbrukningen på låga 0,48 liter per mil. Övergången mellan el- och bensindrift sker sömlöst. Laddning sker med upp till 7,4 kW, och en full laddning tar drygt tre timmar.
Som tillval finns ett kamerasystem som läser av vägen framför bilen i realtid. Genom att analysera ojämnheter i vägbanan kan fjädringen justeras proaktivt redan innan bilen hinner rulla över gupp eller håligheter. Resultatet är en mjukare och mer kontrollerad körupplevelse, där bilen aktivt anpassar sig till underlaget för att maximera både komfort och stabilitet.
Förarmiljö och utrymmen
Förarmiljön präglas av hög komfort och god ljudisolering. Materialvalen bidrar till en premiumkänsla, med alcantaraklädda säten, dekorativa ljuslister och aluminiumdetaljer. Trots den sluttande taklinjen känns kupén rymlig, inte minst tack vare god takhöjd och gott om såväl huvud- som benutrymme även i baksätet.
Instrumenteringen domineras av två stora skärmar, en för föraren och en pekskärm i mittkonsolen. Systemet bygger på Googles plattform och erbjuder ett snabbt och logiskt gränssnitt. Röststyrningen i Googles system är klassledande. På klassiskt Renault-manér omgärdas ratten av spakar och reglage som först kan upplevas överväldigande, men som med tiden känns helt naturliga.
Bagageutrymmet i Renault Rafale rymmer drygt 630 liter. Baksätet är delbart i 40/20/40, och när det fälls blir lastgolvet plant. Med samtliga säten nedfällda är lastvolymen 1 900 liter. Renault Rafale har därmed ett större bagageutrymme än Volvo XC60, med upp till 1 910 liter jämfört med XC60:s maximala 1 410 liter.

Utrustningsnivåer
Hittills är Rafale en ovanlig syn på vägarna, men med den nyligen genomförda prisjusteringen kan det bli ändring på det. Priset har sänkts med 50 000 kronor samtidigt som utrustningsalternativen har paketerats om. Rafale erbjuds nu i två versioner: Esprit Alpine Edition och Atelier Alpine.
Grundversionen Esprit Alpine Edition kostar 569 900 kronor. Utrustningsnivån är hög och inkluderar bland annat adaptiv farthållare, förarassistanssystem, 20-tumshjul, elmanövrerade säten med massage, elmanövrerad baklucka och alcantarainredning.
Atelier Alpine tillkommer med 30 000 kronor på prislappen, och för det får man bland annat kamerabaserade adaptiva stötdämpare, en farthållare som automatiskt justerar hastigheten efter trafik, vägförhållanden och hastighetsbegränsningar samt 21-tumsfälgar. Dessutom ingår dragkrok.
Bland övriga tillval finns elektriskt dimbart panoramatak som växlar mellan transparent och tonat läge med en knapptryckning, tvåfärgad exteriör med svart tak samt testbilens matta speciallack.
Ekonomi och andrahandsvärde
För en premiummodell som Rafale betalar sig extrautrustningen, och bedömningen är att andrahandsvärdet blir bättre för Atelier Alpine. Uppskattningen är att denna kommer att vara värd 419 000 kronor (70 procent) efter ett år, 377 000 kronor (63 procent) efter två år och 341 000 kronor (57 procent) efter tre år, baserat på en årlig körsträcka om 1 500 mil. Behållningen är god, vilket förklaras av den höga tekniknivån och laddhybridernas generellt starka andrahandsvärden. För grundversionen är det förväntade andrahandsvärdet några procentenheter lägre.
Servicekostnaderna för bilens första tre år är påfallande låga för en laddhybrid. Den första servicen, som sker efter 3 000 mil eller ett år, kostar 2 069 kronor inklusive moms. Den andra servicen, vid samma intervall, landar på 3 421 kronor, medan den tredje kostar 3 612 kronor. Totalt blir det en sammanlagd servicekostnad på 9 102 kronor under tre år.
Tack vare laddhybridsystemet ligger årsskatten på endast 360 kronor. Den indikativa försäkringspremien är under 3 000 kronor per år. För den som klarar vardagskörningen på el ser totalekonomin därför mycket god ut.
Missa inte: Webinar – varför försäljningen av begagnade elbilar ökar markant
Slutsatser
Fyrhjulsstyrning och eldriven fyrhjulsdrift ger imponerande vägegenskaper, medan den höga komfortnivån i kupén gör att bilen lika gärna kan fungera som långfärdsvagn som pendlingsbil. Med den nyligen genomförda prisjusteringen och den höga utrustningsnivån har Rafale fått betydligt bättre förutsättningar att slå sig in på marknaden, och bli mer än bara en ovanlig syn på svenska vägar.
Renault Rafale är rymlig, bekväm och välutrustad på ett sätt som konkurrenterna har svårt att mäta sig med. Men vilka är egentligen konkurrenterna? Rafale bildar nästan ett eget segment. Visst finns det fler laddbara suv:ar i samma storleksklass, men Rafale sticker ut med sin sportiga kaross. Den visar hur en modern suv kan se ut när funktion och form får lika stort utrymme.
Vem vänder sig Rafale egentligen till? Det här är ingen tjänstebilsoptimerad kompromiss för den som enbart jagar lågt förmånsvärde. Rafale tilltalar snarare den designmedvetna föraren. Det är ett val för den som vill ha både utrymme och laddbar räckvidd, men också det där lilla extra i körupplevelse och visuellt uttryck. En bil för individualister snarare än flockdjur.