Bilpriser testar: Volkswagen ID.7 Tourer

Bilpriser testar: Volkswagen ID.7 Tourer

13 juni, 2025

Bilekonomi
Bilmarknaden

I denna artikelserie tar vi en närmare titt på nya bilmodeller. Vi fokuserar på att analysera ägandekostnader, samt vilka utrustningsval som kan förväntas löna sig på andrahandsmarknaden.

Tänk 20 år tillbaka i tiden, och det var kombibilar som dominerade trafikbilden. Volvo V70, Saab 9-5, Ford Mondeo, Toyota Avensis och Volkswagen Passat stod på uppfarterna. Sedan kom suvarna som kombinerade goda innerutrymmen med bekvämt insteg och en högre sittposition, och herrgårdsvagnen blev en allt ovanligare syn. Men idag, i takt med elektrifieringsvågen där lågt luftmotstånd är en viktig faktor för räckvidden, är de slimmade karosserna tillbaka. Passat finns förstås fortfarande, men har reinkarnerats i den elektriska kombin Volkswagen ID.7.  

ID.7 presenterades hösten 2023 som sedan, och började under 2024 att säljas i kombiutförande. Utifrån påminner karossen om den klassiska kombisilhuetten, men formerna är mjukare och panelövergångarna optimerade för att skära genom luften med så lite motstånd som möjligt – allt i syfte att minska energiförbrukningen och öka räckvidden. ID.7 är 4.9 meter lång, nästan en halvmeter längre än Volkswagens storsäljare ID.4. Vågen stannar på 2.2 ton. Batteribilar är inga lättviktare! En ljuslist förbinder strålkastarna både fram och bak, och den belysta Volkswagen-logotypen ger en modern framtoning. Hjulen är stora och i räckviddens namn är ekrarna breda, så av bromsarna ser man inte mycket. En närmare inspektion avslöjar dock trumbromsar bak. Ja, på en elbil gör energiåtervinningen så mycket av jobbet att bakbromsarna knappt används – då räcker trummor. Fördelen? Hållbarhet. 

Det rullar redan nästan 7 000 ID.7 på svenska vägar, majoriteten i kombiutförande. Med tanke på att prispåslaget endast är 5 000 kronor förvånar det inte. Pro är basmodell och kostar från 664 900 kr. För det får man bakhjulsdrift, 286 hästkrafter, batteri om 77 kWh och deklarerad räckvidd om 598 km. Räckviddsvalet Pro S har samma drivlina men batteristorleken ökar till 86 kWh, och räckvidden kryper upp i 680 km. Prispåslaget för Pro S är endast 9 000 kr och då får man dessutom headupdisplay, backkamera och större skärm på köpet. Busigast är GTX där effekten är 340 hästkrafter och drivningen sker på alla fyra. Här är prislappen 695 700 kr, och tack vare samma batteristorlek som Pro S är räckvidden fullt godkända 581 km. För alla tre modellerna handlar det om effektsiffror som förr var förbehållna sportbilarna, men idag gör alltså även en utpräglad familjebil sprinten till 100 på 6 sekunder. Eller 5.5, om man sitter bakom ratten på en GTX. 

Och bakom ratten på ID.7 känns det precis som det ska i en Volkswagen. Reglagen finns där man förväntar sig, kvalitetskänslan är hög, och materialvalen är fjärran från gamla tiders hårdplast. Helt förskonade från de repkänsliga högblanka ytorna är vi dock inte. 

Men det känns ombonat och särskilt i GTX trivs jag bra, med de röda accentdetaljer och GTX-broderier som ger känslan av forna tiders GTI-bilar. Däremot känns det lite fånigt med det artificiella motorljud som GTX genererar vid acceleration. Tur att det går att stänga av. 

Den kraftigt lutande vindrutan, utformad för att minimera luftmotståndet, bidrar till en lång instrumentbräda. Tillsammans med dess sömlösa övergång mot dörrpanelerna skapas en ombonad känsla. Nattetid gör den snygga interiörbelysningen det riktigt mysigt bakom ratten.  

Teknik och komfort 

Normalt är jag ingen vän av headupdisplayer, men tack vare avståndet till framrutan uppskattar jag den mycket i ID.7 och även om det finns en liten display bakom ratten kontrollerar jag hellre hastigheten i rutan. Särskilt imponerande är den förstärkta verkligheten som målas upp i vindrutan. Väglinjer förtydligas, avståndet till framförvarande bil markeras och navigatorn visar med pilar tydligt visar vilken avfart man ska välja. En LED-indikator i ytterspegeln tänds när ett fordon befinner sig i den döda vinkeln eller snabbt närmar sig bakifrån. En fullt fungerande lösning, men backspeglarna är i luftmotståndets namn små och bakåtsikten därför inte imponerande. Jag saknar att se en kamerabild bakåt i displayen när jag ska byta fil.  

Bilpriser testar: Volkswagen ID.7 Tourer

Den 15 tum stora pekskärmen är enkel att förstå sig på utan att läsa manualen. Startskärmen anpassar man efter de funktioner som oftast används och det går fort att hitta rätt. Systemet är snabbt och responsivt. Apropå att inte läsa manualen, så har ID.7 en funktion som det tog mig några dagar att lägga märke till. En LED-list i framrutans underkant glider åt det håll navigatorn vill att man ska svänga, och den varnar med fast sken för fara å färde. När jag väl förstått mig på vad listen ville berätta blev jag förtjust i den. Kanske inte lika förtjust var jag i Ida, den röststyrda hjälpredan ombord. Ida ska vara begåvad med AI men hur det än står till med det så är hon en smula butter, och påminner med sina ”det kan du läsa om i manualen” eller ”det kan jag inte svara på” mer om en trulig tonåring än en alert assistent.  

Kupén är rymlig, och det är generöst att tillvalet massagestolar även inkluderar passagerarstolen. Både värme och kyla i stolarna fram borgar för bekväma långresor och laddstopp. Även i baksätet är det bekvämt såväl för huvud som fötter. Kombikarossen innebär bättre takhöjd än i sedanversionen. Bland tillvalen finns dimningsbart glastak. Det är en härlig känsla att svepa med handen framför backspegeln varpå glaset omedelbart växlar från transparent till mjölkigt. 

Laddning, förbrukning och prestanda 

Laddningen sker med 11 kW hemma och med upp till 200 kW vid snabbladdstationen. Under optimala omständigheter innebär det 244 kilometer på 10 minuters laddning. Att fylla batteriet från 10 till 80 procent tar under samma gynnsamma omständigheter 26 minuter. Det är normala siffror, men de konkurrenter som nyttjar 800-voltsteknik är betydligt snabbare. Intressant nog noterade jag ungefär samma förbrukning på både Pro S och GTX: omkring 1.6 kWh/mil vid blandad körning och lite högre på motorväg. Men då handlar det i båda fallen om försiktig körning i Eco-läget. 

Kombikarossens bagageutrymme sluka 545 liter. Det finns även möjlighet att ställa den bakre sätesraden i ett mer upprätt lastläge, vilket höjer lastkapaciteten till 605 liter utan att kompromissa med antalet sittplatser. Med fällda säten ryms hela två meter eller 1 714 liter. Frunk saknas tyvärr, och det är synd för då måste den smutsiga laddkabeln stuvas in i bagageutrymmet. Maximal dragvikt är 1 000 kg för den bakhjulsdrivna och 1 200 kg för den fyrhjulsdrivna versionen. Detta är måttliga siffror och Volkswagen har därför i efterhand beviljats dispens för att höja dragvikten med 200 kg, men detta kräver ny registreringsbesiktning.   

Ekonomi och andrahandsvärde 

Andrahandsvärdet för ID.7 Pro beräknas till 56 procent efter tre år och 6 000 mil. För Pro S och GTX är motsvarade siffra 58 procent. Det är fina siffror och motiveras med att stort intresse för en modell som ny är en god indikator för dess efterfrågan och prisbild på begagnatmarknaden. Pro S är det smarta valet för plånboken, och modellen är välutrustad redan i grundutförande. Vill du ha mer attityd och körglädje är det GTX som gäller. Fordonsskatten är oavsett version 360 kr per år, men däremot skiljer sig försäkringskostnaden mellan modellerna. För Pro S är indikationen 4 900 och för GTX 6 600 kr per år. Även förmånsvärdet för GTX är förstås högre 6 189 kr kr/månad att jämföra med 5 799 kr/månad för Pro S. Serviceintervallet är två år och prisindikationen 3 600 kr/år utslaget över tre års ägande. Är du intresserade av att få restvärden via API direkt in i dina system , läs mer här om Bilpriser API.

Slutsatser 

Kombinationen av hög utrustningsnivå, bra räckvidd och stabila andrahandsvärden gör ID.7 Tourer till ett av de mest intressanta tjänstebilsalternativen på marknaden just nu. Dessutom är konkurrensen låg om man är på jakt efter eldriven kombi: även om BMW i5 Touring och Porsche Taycan Cross Turismo också är eldrivna kombimodeller är prislappen betydligt högre. Bland de starkaste konkurrenterna märks istället suven Tesla Model Y. Här är prislappen lägre och utrymmena större. Men på dagens alltmer protektionistiska marknad har Volkswagen en fördel: bilarna utvecklas och tillverkas inom Europa.

Trots effektsiffrorna är ID.7 ingen sportbil. Men den gör precis vad den ska, och den gör det bra. Komforten är hög. Roligast bakom ratten har man tveklöst i ID.7 GTX, men priset man får betala är att de större hjulen med lågprofildäck gör resan något stötigare och vägljudet högre. Sammanfattningsvis är Volkswagen ID.7 Tourer en välbalanserad elbil som kombinerar komfort, räckvidd och praktiska egenskaper, vilket gör den till ett attraktivt val för både familjer och tjänstebilsförare.

Karl Wahlin, analytiker Bilpriser 

Fler biltester? Vi har provkört Renault Scenic. 

Läs mer

Bilekonomi
Bilmarknaden

Bilpriser testar: Renault Scenic

I artikelserien Bilpriser testar tar vi en närmare titt på nya bilmodeller. Denna gången har vår analytiker Karl Wahlin provkört den uppdaterade, helt elektriska, versionen av Renault Scenic.
Bilekonomi

Hur påverkar skrotpremien värdet på en begagnad bil? 

Nya regelverk för bilskrotning och återvinning kan komma att påverka en bils begagnatvärde. Hur? Analytikern förklarar! 
Bilekonomi
Bilmarknaden

Bilpriser testar: Nio ET5 Touring

Vi fortsätter testa nya bilmodeller! Och den här gången har vi testat Nio ET5 Touring, där vi analyserat annat laddning, förbrukning, teknik och andrahandsvärde.