
När bilaffären gynnar både företag och medarbetare
7 februari, 2025
Med en fordonsflotta på över 1600 fordon, inklusive 800 lätta lastbilar, krävs en effektiv och pålitlig hantering av inköp, försäljning och utköp av bilar. Mikael Telerud, fleet manager på Skanska Sverige, berättar om hur Bilpriser har blivit en självklar partner för deras verksamhet.
Att hantera värderingar och utköp av bilar kan vara tidskrävande och komplicerat, men enligt Mikael är processen med Bilpriser både enkel och smidig: – För oss är det oerhört enkelt. Vi skickar in en förfrågan via mejl och därefter är vi ute ur processen. Diskussionsdelen kring utköp och finansiering sköts direkt mellan Bilpriser och medarbetaren, säger han. Genom att anlita en oberoende värderingsperson säkerställer Skanska transparens och trygghet för både företaget och medarbetarna.

Förmån för medarbetarna
För Skanska är det viktigt att kunna erbjuda sina anställda en möjlighet att köpa loss fordon från företagets flotta. Här spelar Bilpriser en central roll.
– Det är en bra förmån för våra anställda. De får full insyn i bilens skick och marknadspris, vilket är mycket tryggare än att köpa en bil privat. Samtidigt går Skanska inte back på affären, förklarar Mikael.
Utöver att hantera utköp använder Skanska Bilpriser i andra situationer, till exempel vid försäkringsfrågor eller om en bil ska säljas till ett annat bolag.
– Om vi inte är helt överens om ett lösenpris kan vi alltid få input från Bilpriser. Det hjälper oss att fatta tryggare beslut och ger oss värdefull kunskap.
Mikael menar att Bilprisers största styrka är enkelheten i att ge medarbetare en bra möjlighet, utan att det tar mycket arbetstid eller blir kostsamt.
– Det är smidigt och fördelaktigt både för oss och för medarbetaren, förklarar han.
Sparar tid och ger mervärde
För företag som överväger att erbjuda sina anställda möjligheten att köpa loss tjänstebilar är Mikaels råd tydliga:
– Välj en avtalspartner där processen är så enkel och smidig som möjligt. Och att använda sig av en oberoende värderingsman är ett måste, berättar han och refererar till Skanskas långvariga samarbete med Bilpriser.
– Det är enkelt och tryggt. Det sparar tid för oss och ger ett mervärde för våra anställda, avslutar Mikael.