Hur mycket gummi bränner elbilen? Dags att prata elbilsdäck som ett nytt begrepp

29 september, 2022

Bilekonomi
Webinar

Audi E-tron kom att förändra en hel (däck)värld. Inte med anledning av bilens karossform, utan för att bilmodellen kom att statuera exempel för att en elbil är mycket tyngre, vilket i sin tur krävde större hjul. Och i förlängningen också en ny typ av däck.

Tjänstevikten på bilar har ökat markant under senare år och elbilens intåg är en del av detta. Kikar man på fyra vanliga tjänstebilsmodeller, två eldrivna och två med förbränningsmotor, ser vi följande skillnader:

  • Tvåhjulsdrivna Audi Q4 40 e-tron Proline har en tjänstevikt på 2 220 kg. Totalvikt 2 640 kg.
  • Fyrhjulsdrivna VW ID.4 GTX har en tjänstevikt på 2 340 kg. Totalvikt på 2 730 kg.
  • VW Tiguan Allspace 4Motion 200 TDI. Tjänstevikt 1 925 och totalvikt 2 480 kg.
  • VW Passat Alltrack 190 TDI 4Motion. Tjänstevikt 1 848, totalvikt 2 320 kg.

Förändringen har påverkat däcktillverkarna och vilka däck som finns på marknaden. Den tekniska basen i däcken måste nämligen kunna bära all den last som totalvikten på en bil innebär – däcken måste med andra ord ha ett tillräckligt högt belastningsindex. Audi E-tron blev därmed starten för att biltillverkarna började ställa nya krav på däcktillverkarna – att ta fram produkter för att möta en ny behovsbild.

På vilket sätt skiljer sig då elbilsdäck mot ”vanliga” däck? Jo, de flesta elbilar har en begränsad topphastighet på 160-180 km/h. Det innebär krasst sett att däcken inte behöver vara godkända för högre hastigheter än så. Vidare så är räckvidd den enskilt viktigaste egenskapen för däck. Detta framför egenskaper som säkerhet, komfort, livslängd, grepp eller våtprestanda, som i andra fall kan värderas högre än bränsleförbrukning. Däcken har också ofta olika dimensioner fram och bak på elbilar. Varför kan man undra. Förändringen ställer nämligen högre krav både på förvaring och plånboken, då tillgången lätt blir begränsad på grund av tillverkningsvolym och man kan inte heller skifta däcken mellan axlarna för att öka dess livslängd. Svaret Linus Pröjtz på Teknikens Värld fått är tydligt: man väljer att använda däck med olika dimensioner för att uteslutande primera längre räckvidd för bilen med däcken.

Bränner elbilen mer gummi än en fossildriven bil då? Ja så verkar det vara. Elbilsdäck är nya på marknaden och tyngre elbilar i kombination med starka motorer ger ökat slitage och man har ännu inte lyckats förlänga livslängden på elbilsdäck i samma utsträckning som andra däck. Men det är också viktigt att komma ihåg att inga däck är bra på precis allt, du måste välja vilka egenskaper som är viktigast. Kör du elbil är det möjligen lågt rullmotstånd, vilket ger förbättrad räckvidd, som är mest viktigt för dig. Kör du mycket bana vill du ha mycket grepp. Och kör du ofta och länge är din preferens kanske riktningsstabilitet.

Oavsett så vill vi avslutningsvis skicka med ett par ord från Linus: Däcket är den enda direktkontakten du har med vägen när du kör. Utan däcken hade du kört på fälgen och då hade du åkt av vägen. Välj därför inte bara vilken bil du kör utan också vilka däck den rullar med.

Ovan text är ett referat från Bilprisers webinar den 21 september. Våra webinar är helt kostnadsfria och du anmäler dig enklast här på LinkedIn. Följ oss gärna så missar du inte nästa tillfälle.  

Läs mer

Bilekonomi
Bilmarknaden

Begagnatmarknaden våren 2023

Prisnivån på begagnatmarknaden är historiskt hög, trots det kärva ekonomiska läget. Vad beror det på?
Bilekonomi
Lagar & Regler

Att privatleasa eller köpa, det är frågan

I och med de kraftiga höjningar i förmånsvärdet för tjänstebilar som träder i kraft den 1 juli kommer allt fler att titta på ett privat alternativ för att lösa transportbehoven.
Bilekonomi
Webinar

”Elbilarnas ekonomiska försprång är nu helt utraderad”

Tillsammans med Teknikens Världs Erik Wedberg var det fullt fokus på laddhybriders framtid under torsdagens #Bilpriserwebinar.

Vill du ha hjälp att sälja din bil?

Hjälp mig sälja min bil