Är det trolleri? En bilmodell har 33 procent längre räckvidd
25 oktober, 2022
Tesla Model 3 och Polestar 2 har i princip samma batteristorlek. Men Teknikens Världs test visar att Teslan har 33 procent längre räckvidd. Hur kommer det sig egentligen?
Frågorna var många när vi vid senaste #Bilpriserwebinar pratade om räckvidd. Och med all rätt. För det är många faktorer som påverkar en elbils räckvidd och det går att tala länge om detta ämne. Såklart är batteriets storlek avgörande – 100 kwh är bättre än 50 kwh, men det är också skillnad på angiven räckvidd enligt WLTP och den faktiska räckvidden. Det visar Teknikens världs test av olika elbilar som Jan-Erik Berggren sammanfattade under vårt webinar.
Det som påverkar den faktiska räckvidden mest är hur du kör – fort, sakta, mjukt eller hårt, i kombination med temperatur – både i luften och temperaturen i batteriet. Luftmotstånd från karossen påverkar också, ju större bil desto mer påverkas räckvidden negativt. Och sen slutligen handlar det om trolleri. Detta i form av hur bra bilens teknik är på att hantera batteriets energiinnehåll.
”Och här är Tesla outstanding. Trots att alla bilmärken idag har elbilsmodeller ligger Tesla långt före alla andra när det kommer till tekniken för energieffektivitet,” sade Jan-Erik Berggren.
När Teknikens värld testar elbilars räckvidd laddas batteriet upp till 80 procent för att sedan köras på rad, på samma väg och i samma temperatur. Därefter laddas bilen igen upp till 80 procent för samma procedur.
Går det att säga något om den optimala hastigheten för en elbil då, för att maximera räckvidden? Jan-Erik menar att 80-90 är optimalt för en elbil ur räckviddsperspektiv. Landsvägsfart helt enkelt.
Ovan text är ett referat från Bilprisers webinar den 20 oktober. Våra webinar är helt kostnadsfria och du anmäler dig enklast här på Linkedin. Följ oss gärna så missar du inte nästa tillfälle.