Begagnatmarknaden våren 2023
13 mars, 2023
Snittpriset på begagnatmarknaden 2023 är till dags dato cirka 10 procent högre jämfört med helåret 2022.
Flera faktorer håller uppe prisnivån på begagnatmarknaden. Först och främst är tillgången på begagnade bilar historiskt låg, då vi i kölvattnet av pandemin haft ett kraftigt minskat inflöde av nya bilar på marknaden. Dessutom är växelkursen för den svenska kronan svag, vilket betyder att begagnatköparen konkurrerar med exportmarknaden. I och med slopandet av klimatbonusen blev elektrifierade nybilar upp till 50 000 kronor dyrare över en natt. Detta påverkar i sin tur privatleasingen, som fram tills dess stått för cirka hälften av privatkonsumenternas nybilsregistreringar och där nya leasingavtal plötsligt steg med uppåt 2000 kronor per månad. Då blev för många begagnad bil ett bättre alternativ.
Det finns dock skillnader mellan drivmedlen. Prisnivån bland begagnade bensinbilar är cirka 14 procent högre 2023 jämfört med helåret 2022. För begagnade elbilar ligger tvärtom prisnivån cirka 10 procent lägre 2023 jämfört med 2022. En förklaring till detta finner vi i ränteläget. Begagnade elbilar är i genomsnitt betydligt dyrare än begagnade bensinbilar, vilket betyder att kapitalkostnaden för elbilen blir högre. Även efter justering för högre milkostnad är idag ofta den totala ägandekostnaden lägre för en bensinbil än för en elbil.
Vad ska man då välja för modell, om man är i bilköpartagen? En bensindriven småbil som är mer än tre år gammal, och därmed inte längre behäftad med maluspåslaget på fordonsskatten, är ett säkert kort. Hur blir det med fjällsemestern och att lägga båten i sjön då? Det finns idag ett flertal tjänster för att hyra eller leasa bil under en begränsad period. Utslaget på året blir det för de flesta billigare att lösa specialtransporterna på det sättet jämfört med att köra varje mil i en onödigt stor och törstig bil.
Karl Wahlin, analytiker.