
Bilpriser testar: Hyundai Inster
23 september, 2025
I denna artikelserie tar vi en närmare titt på nya bilmodeller. Vi fokuserar på att analysera ägandekostnader, samt vilka utrustningsval som kan förväntas löna sig på andrahandsmarknaden.
Under många år var småbilen en självklar del av trafikbilden med faktorer som billig, bränslesnål och praktisk. Men i takt med elektrifieringen har fokus skiftat mot större och mer premiumbetonade bilmodeller. Därför är det uppfriskande att se en ny våg av småbilar som kombinerar den lilla bilens fördelar med modern batteriteknik, och därmed gör elbilen tillgänglig för en bredare målgrupp.
Kompakt men funktionell
Hyundai Inster är Sveriges näst billigaste elbil med ett grundpris på 299 900 kronor, och placerar sig storleksmässigt mellan Toyota Aygo och Volkswagen Polo. Det som särskiljer Inster är dock bredden, eller snarare bristen på den. Inster är nämligen ovanligt smal, ett arv från den sydkoreanska hemmamarknaden där skatteregler premierar små yttermått. Det nätta formatet har sina fördelar: den trängsta parkeringsrutan blir plötsligt luftig och bilen är enkel att manövrera i tät trafik. Trots de kompakta yttermåtten är kupén förvånansvärt rymlig tack vare plant golv och hög takhöjd.
Lekfullt formspråk
Visuellt utforskar Hyundai Inster gränslandet mellan lantligt och urbant. Hasplåtar fram och bak, takrails och markerade hjulhus ger ett robust intryck. De släta dörrsidorna och den avhuggna aktern är klassisk småbilsdesign, medan pixelkantiga lyktor är en blinkning till nittiotalets arkadspel. 15-tumshjul var det länge sedan man såg på en ny bil, Hyundai tvekar inte att ta ut svängarna i designen.
Inne i kupén är formspråket mer avskalat. Instrumentbrädans och dörrsidornas svarta plast är kanske inte det roligaste att titta på, men målsättningen är att erbjuda mycket bil för pengarna. Jag ser istället fördelen i ytor som är oömma och enkla att hålla rena. Intrycket är solitt, och inget skrammel märks ens på dåligt underlag, vilket också kan förklaras av den välavvägda fjädringen. Däremot är ljudnivån i motorvägsfart påtaglig, men återigen, här är målet att erbjuda modern teknik till lågt pris, och då kan man inte begära premiumbilens ljudisolering.
Teknik och komfort
Två stora skärmar står i centrum för uppmärksamheten. Den ena utgör instrumentpanel, den andra pekskärm för infotainmentsystemet. Gränssnittet är inte det senaste, vi känner igen det från förra generationens Kia Sportage, men det är väl beprövat och fungerar bra. Trådlös mobilspegling saknas dock.
En kul detalj är de fyra lysdioderna i rattnavet, morsekoden för ”H”, som lyser upp vid start, växlar färg i backläge och visar batteristatus under laddning. Att använda rattnavet till något funktionellt istället för att bara visa tillverkarens logotyp är ett roligt och smart grepp, ett typiskt exempel på Insters kluriga finesser.
På instrumentbrädan hittar vi fysiska knappar för klimatanläggning och stolsvärme, trådlös mobilladdare samt ett rymligt, avlångt förvaringsfack för både stort och smått. Plats för prylar finns även i dörrsidorna och mellan stolarna, eller snarare soffan, för i Hyundai Inster smälter framstolarna samman till en enda enhet. Dynorna är möjligen i kortaste laget, men tack vare att både ratt och förarsits är justerbara i höjd- och längsled sitter jag riktigt bra även på längre resor. Det nedfällbara armstödet vid förarplatsen höjer komforten ytterligare.
Baksätet är justerbart i längsled, vilket gör att man kan välja mellan mer plats för bagage eller för baksätespassagerarnas ben. Alla stolar går att fälla, inklusive framstolarna. Det innebär att man utan problem kan frakta stora paket från möbelvaruhuset eller till och med bädda upp kupén för en övernattning. Fiffiga lösningar som optimerar utrymmet efter behov.
En annan praktisk detalj är Vehicle to Load-tekniken, som gör att bilen kan driva elektriska prylar via ett vanligt 220-voltsuttag. Perfekt för att ladda laptopen när man är på språng.
Bakom ratten sitter en växelväljare i form av ett vridreglage, liksom paddlar för att styra bromskraftsregenereringen. Med en knapp på ratten väljer man körläge. Eco prioriterar energieffektivitet och hjälper till att maximera räckvidden genom att mildra gasresponsen. I Normal-läget får du en balanserad inställning som passar vardagskörning, medan Sport skärper gaspådraget och ger en mer direkt känsla i ratten för en piggare körupplevelse.
Versioner
Hyundai Inster finns i två versioner. Basmodellen Pure kostar 299 900 kr och är utrustad med ett 42 kWh-batteri som ger en deklarerad räckvidd på 327 km. Effekten är 97 hästkrafter. Det är dock klokt att lägga till 20 000 kr för utrustningspaketet Essential, som förutom bekvämligheter som eluppvärmda stolar också inkluderar den viktiga värmepumpen, nödvändig för god räckvidd vid låga temperaturer.
För 329 900 kr får man istället ett 49 kWh-batteri, och här ingår Essential-paketet som standard. Räckvidden ökar till 370 km och effekten till 115 hk. De senaste åren har vi blivit bortskämda med att även familjebilar har blixtrande prestanda, men om vi blickar lite längre tillbaka hade till exempel Golf GTI bara 110 hästkrafter. Insters effekt räcker mer än väl till både stadstrafik och motorväg, och tack vare elmotorns omedelbara respons är bilen pigg, särskilt i sportläget. Jag föredrar dock körprogrammet Eco för att hushålla med energin.
Det är också här Inster verkligen kommer till sin rätt, jag får ner snittförbrukningen till 1,2 kWh/mil i stadskörning och knappt 20 procent mer på motorvägen. Då behövs inget stort batteri, och en extra fördel är att laddningen går snabbt: 10 till 80 procent tar bara 30 minuter med maximal laddeffekt på upp till 120 kW. Ombordladdaren har branschstandarden 11 kW.
Toppmodellen heter Advanced och kostar 349 900 kr. Den ger tillgång till skjut-, vinklings- och fällbara säten, Vehicle to Load-funktionalitet, trådlös mobilladdare, parkeringssensorer fram och bak samt regnsensor.
Båda versionerna är utrustade med litiumjonbatteri av typen NCM (nickel-kobolt-mangan), en batterityp som kombinerar hög energitäthet med bra prestanda även i kallt väder.
Andrahandsvärde
Andrahandsvärdet efter tre år och 6 000 mil beräknas till 51 procent med det lilla batteriet och 55 procent med det stora. I kronor innebär det en värdeminskning på cirka 4 000 kronor per månad, en mycket konkurrenskraftig siffra som man vanligtvis bara ser hos begagnade bilar. Till detta kommer att den här typen av bil oftast körs mindre än 2 000 mil per år, vilket gör kalkylen ännu bättre.
Serviceintervallet är 24 månader eller 3 000 mil, och varje service kostar rimliga 3 500 kronor. Årsskatten är 360 kronor och försäkringspremien cirka 2 500 kronor, vilket stärker totalekonomin. Den totala ägandekostnaden landar på under 4 500 kronor i månaden, ungefär samma som för en tre år gammal Toyota Yaris. Vågar man kalla det en sparbössa?
Slutsatser
Hyundai visar med Inster att det går att bygga en prisvärd elbil utan att det känns som en kompromiss. Med smarta lösningar som maximerar utrymmet och användbarheten, låg förbrukning och modern teknik är Inster en väldigt stor liten bil.
Visst märks det att funktion har prioriterats framför flärd, ljudnivån är högre än i dyrare modeller och interiören är en mix av knappdesign och enklare skärmlösningar. Men grundläggande komponenter som värmepump, 11 kW ombordladdare och en pigg drivlina finns på plats och gör vardagskörningen smidig och bekymmersfri.
Om Inster ska fungera som hushållets enda bil rekommenderar vi utrustningsnivån Advanced. De extra bekvämlighetsfunktionerna och flexibla sätena ger tillräcklig mångsidighet för att ersätta en större bil. Letar du istället efter en andrabil räcker Essentialpaketet, men vi rekommenderar ändå versionen med det större batteriet. Den lilla prisskillnaden vägs upp av längre räckvidd och bättre andrahandsvärde.
Bland konkurrenterna märks framför allt Citroën e-C3, som är 2 000 kr billigare i grundutförande men saknar värmepump och har enklare batteriteknik. Renault 5 är något dyrare, men erbjuder längre räckvidd och lockar med retroinspirerad design.
För den som vill hålla nere både inköpspris och ägandekostnader, men ändå ha en elbil som är genomtänkt, funktionell och charmigt annorlunda, då är Hyundai Inster ett av de mest intressanta alternativen just nu.
Karl Wahlin, analytiker Bilpriser