
Framtida värdet på testbilar – Expertanalys av Karl Wahlin
11 oktober, 2024
Vår analytiker Karl Wahlin medverkar återkommande i Teknikens Värld, där han djupdyker i det framtida värdet på aktuella testbilar. Karls analys ger värdefull information för blivande bilköpare. Genom att belysa begagnatvärdet bidrar han till en mer informerad beslutsgång och hjälper till att skapa en tryggare bilaffär.
Teknikens värld sammanfattar testet
“Priserna på nya bilar har stigit kraftigt på bara några få års tid. Samtidigt har inflationen gjort våra intjänade slantar mindre värda. Många tittar därför på billigare alternativ. Vi har av den anledningen plockat ut tre praktiska småbilar för en mindre peng och slår samtidigt fast att alla behöver inte stora bilar. Mindre bilar kan täcka mångas behov, även på den längre resan. Här låter vi uppdaterade Hyundai i20 gå en match mot Toyota Yaris-baserade Mazda 2 och Skodas favorit Fabia.”
Bilprisers analytiker Karl Wahlin om testbilarnas framtida värde
Mazda 2 hämtar teknik från Toyota Yaris, och det betyder välbeprövad hybriddrivlina i lite exklusivare kostym. Att köpa och sälja modeller mellan tillverkare blir allt vanligare. I valet av original och kopia så är åtminstone i fallet Mazda 2 argumentet prislappen. Ett argument emot är möjligen att Mazda 2 är ovanligare än Toyota Yaris. Det riskerar att göra modellen mer trögsåld på andrahandsmarknaden. Vi beräknar att Mazda 2 i testat utförande kommer att vara värd 59 procent av nypriset om tre år. Värdeminskning om knappt 2 900 kronor per månad och fordonsskatt om 2 714 kronor gör den totala ägandekostnaden svårslagen. HYUNDAI I20 har funnits sedan 2008 och drygt 20 000 exemplar rullar på svenska vägar. Här testas modellen i mildhybridutförande. Automatlåda är standard, liksom förhållandevis generös grundutrustning. Försäljningsstatistiken indikerar att andrahandsvärdet bör bli 57 procent, och det månatliga värdetappet under de första tre åren landar därmed strax under 3 000 kronor per månad. Men även om mildhybridtekniken sparar några droppar bensin kostar fordonsskatten närmare 5 000 kronor per år.
“Utrustning som förr var förbehållna de högre prisklasserna är i dag standard även i småbilar”
SKODA FABIA 1,0 TSI är lite större och bredare än de övriga testbilarna, och det resulterar i bättre utrymmen såväl för bagage som passagerare. Men bensinmotor utan elektrifiering i drivlinan är ovanligt hos en nybil idag. Avsaknaden av batteristöd betyder också att maluspåslaget i fordonsskatten blir extra kostsamt, på fakturorna från Transportstyrelsen läser vi 5 389 kronor de första tre åren. År fyra och framåt sjunker skatten till 712 kronor och det gör att andrahandsvärdet ändå hamnar på fina 56 procent. Värdeminskningen är cirka 3 000 kronor per månad. Modellerna inom det segment som testbilarna tillhör har inte bara vuxit på längden och bredden, också utrustning som förr var förbehållna de högre prisklasserna är idag standard även i småbilar. Pengar finns helt klart att spara genom att välja en mindre bilmodell.