
Karl Wahlin analyserar Teknikens Världs nybilstest
21 november, 2024
Teknikens Värld sätter tre elektriska nykomlingar på prov: Volkswagen ID.7, Renault Scenic och Cupra Tavascan. Bilprisers analytiker Karl Wahlin medverkar med sin spalt och ger en inblick i hur bilarna förväntas stå sig på andrahandsmarknaden.
Teknikens värld sammanfattar testet: Eldrivna ”folkhemskombin” är nu här
Elkombin många har väntat på är här. Volkswagen ID.7 finns nu med kombikaross och för att ta reda på om den är bäst för familjen ställer vi den mot tidigare MPV-favoriten Renault Scenic och nya, spanska tillskottet Cupra Tavascan.
Bilprisers analytiker Karl Wahlin om testbilarnas framtida värde
Med god räckvidd och 22 kW ombordladdare framstår Renault Scenic som ett framtidssäkert val. Detta, tillsammans med fräck uppsyn och konkurrenskraftigt nypris, gör att vi förväntar oss det procentuellt sett högsta andrahandsvärdet bland testbilarna, drygt 56 procent. Utrustningspaketet Esprit Alpine innebär huvudsakligen estetiska uppgraderingar jämfört med basversionen. För ytterligare 15 000 kronor får vi utrustningspaketet Iconic. Det innehåller säkerhetsfunktioner som sannolikt är en klok investering såväl idag som när bilen ska säljas vidare. En elektrisk kombi för kombilandet Sverige borde inte kunna gå fel. Åtminstone är konkurrensen låg, då elbilsmodeller hittills nästan uteslutande varit sedaner eller högbyggen.
”En elektrisk kombi för kombilandet Sverige borde inte kunna gå fel”
Volkswagen ID.7 presenterades hösten 2023 som sedan, och i början av 2024 i testat kombiutförande. Det rullar redan nästan 2000 ID.7 på svenska vägar, ännu så länge jämnt fördelat mellan de två karossvarianterna. Sett till den kortare försäljningsperioden för kombin och att prispåslaget bara är 5 000 kronor bör den bli storsäljaren i modellfamiljen. Stort intresse för en modell som ny är en god indikator för dess efterfrågan och prisbild på begagnatmarknaden, och andrahandsvärdet för ID.7 Pro Edition uppskattas till 56 procent.
CUPRA började som prestandaavdelning hos spanska Seat men är i dag ett fristående märke under Volkswagengruppens paraply, och Cupra Tavascan är en Volkswagen ID.5 GTX förklädd som matador. Tavascan är av typen coupéSUV, vilket innebär att modellen positionerar sig i ett segment där design prioriteras framför praktikalitet. Denna nischade marknad kan både attrahera och avskräcka köpare. Endast 60 Tavascan finns ännu så länge i Sverige, men indikationen sett till märket Cupra och prisutvecklingen hos ID.5 är behållning om drygt 54 procent efter tre år och 6 000 mil. Det månatliga värdetappet hamnar på 8 300 kronor, vilket är i nivå med ID.7 men betydligt högre än de knappt 6 900 kronor som vi förväntar oss att Scenic sjunker per månad.