Att privatleasa eller köpa, det är frågan

7 december, 2022

Bilekonomi
Lagar & Regler

I och med de kraftiga höjningar i förmånsvärdet för tjänstebilar som träder i kraft den 1 juli kommer allt fler att titta på ett privat alternativ för att lösa transportbehoven. De två populäraste nybilarna hos privatkunder är just nu Toyota Corolla Touring Sports och Kia Ceed Sportswagon. Under april registrerades 784 Corolla varav 77% köptes och 23% privatleasades. För Ceed är förhållandet det rakt motsatta, av 577 registrerade under april privatleasades 83% och 17% köptes.

Modellerna har stora likheter. Båda är rymliga kombikarosser och säkerheten är hög. Toyotan har en traditionell bensindriven hybridmotor med 122 hästkrafter, medan Kian är en laddhybrid som kombinerar el med bensin för en total effekt om 141 hästkrafter. Båda modellerna är framhjulsdrivna.

Hur ser då månadskostnaden ut för att äga en Corolla respektive att privatleasa en Ceed? Förvånansvärt lika, är svaret.

Kalkylen för Kian är enkel. Privatleasingavtalet kostar 2995 kronor per månad, löper över 36 månader och tillåter 4500 mils körsträcka (det vill säga 1500 mil per år). I leasingavgiften ingår service men tillkommer gör skatt (360 kronor per år), försäkring (325 kr i månaden för märkesförsäkring) samt drivmedel. Vi har räknat på att halva den årliga körsträckan görs på el. Månadskostnaden landar då på 4 100 kronor.

Toyotan kostar 242 000 kronor i grundutförande. Värdet efter 36 månader och 4500 mil är cirka 150 000 kronor. När vi också tar hänsyn till skatt, försäkring, drivmedel och service blir månadskostnaden 4300 kronor. Till detta kommer kostnad för eventuell finansiering.

En vanlig fördom om privatleasing är att man straffas hårt om bilen inte är i perfekt skick när den lämnas tillbaka efter leasingperioden. Vad som betraktas som normalt slitage är en viktig fråga att ställa till handlaren om man står i begrepp att privatleasa en bil. De flesta handlare följer MRFs riktlinjer. Sammanfattningsvis säger dessa att stenskott och mindre dörruppslag är normalt, men att större och djupare skador kommer att medföra kostnad för leasingtagaren vid återlämnandet. Det gäller alltså att vårda leasingbilen väl och att låta reparera eventuella skador. Men samma sak gäller för den ägda bilen: parkeringsskador, repor och bucklor kommer att påverka priset när bilen säljs, och därmed den totala ägandekostnaden.

Frågan är nu alltså bara vilken kombi du ska välja. Toyota eller Kia, äga eller leasa – valet är ditt!

Karl Wahlin, analytiker bilpriser.se

Läs mer

Bilekonomi
Webinar

”Elbilarnas ekonomiska försprång är nu helt utraderad”

Tillsammans med Teknikens Världs Erik Wedberg var det fullt fokus på laddhybriders framtid under torsdagens #Bilpriserwebinar.
Bilmarknaden
Lagar & Regler

Vad innebär bortfallet av klimatbonus för min bils värde?

Den 8 november försvann bonusdelen av bonus/malussystemet för fordonsskatt för nya bilar.
Bilekonomi
Webinar

Hur mycket gummi bränner elbilen? Dags att prata elbilsdäck som ett nytt begrepp

Audi E-tron kom att förändra en hel (däck)värld. Inte med anledning av bilens karossform, utan för att bilmodellen kom att statuera exempel för att en elbil är mycket tyngre, vilket i sin tur krävde större hjul.

Vill du ha hjälp att sälja din bil?

Hjälp mig sälja min bil